Det var lige ved, at jeg blev lidt irriteret på min kone, Lisa, da hun i aftes begyndte at blande sig i min madlavning. Hun kom med en bemærkning om, at det da ville være noget lettere og hurtigere, hvis jeg gjorde tingene på en anden måde end den, jeg var i gang med. Heldigvis holdt jeg tendensen til at blive irriteret i ave, for jeg kunne faktisk godt se, at Lisa havde ret.
Men overrasket blev jeg, for jeg kan ikke mindes, at hun tidligere i vore 12 år lange samliv har interesseret sig specielt meget for de daglige arbejdsprocesser, men det gjorde hun altså nu.
Vi talte om det, mens vi spiste aftensmaden, som hun i øvrigt var så venlig at rose mig for, og hun mente selv, at det nok hang sammen med det Lean kursus, hun netop er startet på som led i et større udviklingsprojekt på hendes arbejdsplads.
Hun har fortalt mig om det tidligere, så jeg vidste selvfølgelig godt, at det hele går ud på – billedligt talt – at få skrællet det overflødige fedt væk. I det firma, hvor hun er ansat, gik de for nogen tid siden i gang med at trimme alle arbejdsprocesserne med det formål at gøre arbejdsgangene så relevante og tidsbesparende som overhovedet muligt.
Firmaet var startet med at bede et konsulentfirma kigge nærmere på arbejdsgangene i hele organisationen, og det foregik på den måde, at en specialuddannet Lean konsulent gennem en hel uge fulgte med i de forskellige processer både i virksomhedens produktion og i administrationen, hvor Lisa er ansat. Og det var netop Lisas opgave at holde tæt kontakt med den pågældende konsulent.
Allerede efter den uge kunne konsulenten pege på en række områder, hvor medarbejderne kunne spare tid og kræfter ved at gøre tingene på en anden måde end tidligere, så man kan roligt sige, at konsulentens besøg havde været en succes, for ifølge Lisas beretninger til mig vil de ændringer, som konsulenten havde foreslået, på sigt betyde væsentlige besparelser i virksomheden.
Og det var nok den erfaring, der fik Lisas chef til at gå et stykke videre, for han ville naturligvis gerne sikre, at produktionen i firmaet sker på en måde, der kræver så få ressourcer som muligt. Han bad derfor Lisa om i fremtiden at være den medarbejder, der ved siden af det daglige arbejde også skal holde et vågent øje med alle kollegernes forskellige arbejdsprocesser og om muligt komme med forslag til ændringer, der kan spare tid og måske andre ressourcer.
Derfor foreslog han Lisa, at hun skulle deltage i et to ugers kursus, som det konsulentfirma, firmaet havde entreret med, kunne tilbyde. Chefen ville gerne have, at Lisa får en egentlig Lean uddannelse, så hun er ordentligt klædt på til den ny opgave, han havde bedt hende om at varetage.
Og det tog Lisa imod med begejstring, for hun havde opdaget, at det faktisk interesserede hende meget at arbejde med optimering af de forskellige arbejdsprocesser. Og nu kan jeg se, at det også smitter af herhjemme.
Ret beset er det jo helt fantastisk, hvad der kan opnås med procesoptimering og kvalitetsstyring. Det er det, Six Sigma handler om blandt andet!