Det var faktisk en modbydelig oplevelse, vi havde for tre uger siden, da vi kom hjem fra en charterferie til Spanien. Vi havde fået vores altid hjælpsomme voksne søn til at køre os til og fra lufthavnen, fordi vi foretrak at have bilen holdende i carporten, så det så ud, som om der var nogen hjemme.
Men da vi kom hjem en sen aften, var bilen væk, og vi fandt hurtigt ud af, at vores vindue ind til bryggerset var knust. Nogle tyveknægte havde tydeligt været inde i huset og fundet vores bilnøgler, så de uhindret kunne køre væk med bilen.
Min første tanke var, at vi selvfølgelig nok skulle få erstattet den forsvundne bil, for jeg har ikke sparet på vores bilforsikring, der også omfatter kasko. Vi er ret vilde med IF bilforsikring i øvrigt.
Inde i huset kunne vi konstatere, at der manglede nogle ting – først og fremmest elektronik i form af vores ret nye fladskærms-tv og den bærbare computer, jeg havde købt bare en måned tidligere. Igen gik tanken til vores forsikringer, for her måtte det vel være vores indboforsikring (Vi har den her), der skulle træde til og erstatte tabet.
Efter en hurtig politianmeldelse samme aften kontaktede jeg næste dag vores forsikringsselskab for at aftale, hvordan jeg skulle anmelde skaderne. Det kunne jeg gøre via selskabets hjemmeside, så det var hurtigt overstået.
Den forsikring, vi har på bilen, er sådan skruet sammen, at vi i tilfælde af tyveri får betalt udgifterne til at leje en bil i en periode. Det gjorde vi, og en lille uge senere blev vores bil fundet uskadt.