Optimer din hjemmeside ved at analysere den
Skal du optimere din hjemmeside, men er i tvivl om, hvor du skal starte? Et godt sted at starte kunne være at lave en hjemmeside analyse. Uden en analyse af din hjemmeside, er det næsten umuligt at sikre, at din hjemmeside er succesfuld – og bliver ved med at være det. Og med forskellige services på internettet, der kan give dig en masse oplysninger om antal af besøgende, brugersammensætning, indgang til din side og så videre, er det blevet mere tilgængeligt for enhver at lave en analyse. En website analyse, vil kunne give dig en fornemmelse af, hvad der virker godt på din hjemmeside, og hvad der virker mindre godt. Og dermed give dig en indikation af, hvor du skal sætte ind for at optimere siden. Det første du skal finde ud af er, hvad din målsætning med hjemmesiden er. Hvis du ikke har nogen målsætning, er det umuligt at måle om din side er succesfuld. Samtidig er det svært at vide, hvilken hjemmeside analysemodel du skal anvende, hvis du ikke ved, hvad du skal måle.
Hjemmesideoptimering er en proces
Når du har fundet dit mål med analysen og dermed din analysemodel, kan du gå i gang med selve analysen. Eksempler på hvad man kan analysere er engagement og brugeradfærd. Hvis du analyserer brugeradfærden på din side, vil du kunne måle, om din hjemmeside konverterer – det vil sige, om brugernes adfærd stemmer overens med, hvordan du forventer og håber, at brugerne agerer på dit website. Men en hjemmesideanalyse gør det selvfølgelig ikke alene. Når din måling er færdig, er det naturligvis vigtigt, at du analyserer videre på målingen. Når målingen viser, hvor du kan sætte ind, er du nødt til også at analysere på den optimering, du foretager. Hjemmesideoptimering er altså en proces – du må hele tiden analysere på og tilpasse de optimeringer, du implementerer på websitet.